جمعه، خرداد ۰۷، ۱۳۸۹

دنیا در کنار کارگران foxconn


شرکت چینی foxconnتولید کننده وسایل دیجیتال است که اکثر کمپانی های معروف دنیا مثل مایکروسافت تولید محصولات خود را به این شرکت واگذار میکنند دلیلش هم واضح و مبرهن است!! کارگر ارزان!! البته خبرهای مربوط به کارگران این کمپانی برای وب سایت های خبری خیلی مهم شده و هر روز یه خبر جدید از وضع فلاکت بار اونها تو اینترنت پخش میشه . 
از اینکه حقوق خیلی کمی دارند ، جای خواب افتضاحی دارند، دسترسی به بهداشت و حمام براشون غیر ممکنه مثلا در طول کارشون حق رفتن دستشویی رو ندارند.
بهتربن روز این کارگران دهم هر ماهه که حقوقشون رو از ATM های داخل شرکت دریافت میکنند. حقوق آنها از 130 دلار در ماه شروع میشود.
از همه جالب تر اینکه این شرکت از کارگراش تعهد گرفته که خود کشی نکنند!! متن ترجمه شده این تعهدنامه رو اینجا میتونید بخونید
دلیلش هم واضحه چون دو سه روز پیش دوازدهمین اقدام به خودکشی که منجر به مرگ دهمین کارگر این شرکت شد کلی سروصدا به پا کرد!! البته این شرکت بعد فشار زیاد افکار عمومی لطف کرد و 20% به حقوق کارمندانش اضافه کرد. دلیل اصلی خودکشی ها استرس و فشار زیاد کار اعلام شده که ومسئولان این شرکت بر این تصورند که با افزایش حقوق میتوانند این فشار و استرس ها رو کنترل کنند!!
اتاق استرس در foxconn


همچنین این شرکت پیمانکار اصلی شرکت اپل است. یادتون باشه همه iPod touch  ها iPhone  هایی که شما الان تو دستاتونه یه بار اول دست این کارگرای بدبخت بوده!!! شاید هم الان خود کشی کرده!!


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر